växtbaserad kost

Hur du lyckas med en växtbaserad kost

En välplanerad vegansk kost innehåller alla de näringsämnena som vi behöver för att fortsätta vara starka och hälsosamma. Dessutom så brukar även folk automatiskt börja med hälsosammare vanor när de börjar följa en vegansk kost, till exempel så äter de mer frukt och grönsaker och njuter av måltider med mer fiber och mindre mättande fetter. Här är några användbara tips och råd som försäkrar sig om att du får allt du behöver från din växtbaserade kost:

Värdesätt variation

Ät många olika växter, ju färggladare desto bättre! Försök att inkludera många grönsaker, och även frukter (inkluderat bär), bönor, nötter, frön och hela spannmål.

Håll koll på din vikt

Veganer, precis som alla andra, behöver att hålla koll på deras vikt om de vill hålla en god hälsa. Ät precis tillräckligt med kalorier för att hålla en hälsosam vikt. Om du behöver gå upp i vikt, försök att lägga till extra proteinrik mat eller hälsosamma fetter som de som finns i avokados.

Fett

Välj bra fetter som innehåller Omega-3 (som valnötter, frön, rapsolja), men ät dessa med måtta. Försök att undvika snabba fetter som de som finns i snacks, snabbmat, friterad mat och mycket bakad mat.

Socker

Begränsa ditt intag av raffinerat socker. Det ger ingen näring alls och hur gott det än smakar, så är det inte mer än tomma kalorier.

Salt

Begränsa salt (sodium) intag från alla källor.

Järn

Bra källor som innehåller järn är bönor, baljfrukter, gröna grönsaker, nötter och frön. Försök att försäkra dig om att du äter den här maten tillsammans med mat som är rik på vitamin C för optimalt intag.

Berikade livsmedel

Inkludera berikade livsmedel med vitamin B12 och andra näringsämnen, så som flingor, växtmjölk, jästextrakt och näringsmässig jäst, för att hjälpa dig att möta dina behov.

Kosttillskott

Pålitliga kosttillskott kan vara hjälpsamma, särskilt för vitamin B12, vitamin D, jod, kalcium och Omega-3 fetter.