Grönsaker med hög näringshalt

När fler och fler väljer vegetariska och veganska alternativ kan det ibland verka svårt att veta vad för mat man ska äta för att fortfarande få i sig så mycket näringshaltig mat som man behöver. Grönsaker innehåller mycket antioxidanter, mineraler och vitaminer. Olika typer av grönsaker innehåller olika många näringshaltiga ämnen. På veg.se har de listat ett urval på tio av de 47 rikaste grönsaker som CDC (Centers for Disease Control and Prevention, USA:s nationella folkhälsomyndighet) har kommit fram till.

Vilken är den nyttigaste grönsaken? Bildkälla: Nutrition Advance

Topp tre

  • Vattenkrasse har en lite skarp men nötig smak. Den används med fördel till burgaren, över salladen, som toppig på en omelett eller varför inte mixa ner den och gör en vattenkrassesoppa. Vattenkrasse sägs motverka cancer.
  • Kinakål eller salladskål. Denna grönsak används flitigt i det koreanska köket. Har du ätit bibimbap eller kimchi har du ätit denna grönsak som går utmärkt att woka då den har en grov stam.  Kinakålen är krispig och spröd.
  • Mangold, kallas även för romersk spenat och bladbeta bland annat. Används i köket på samma sätt som spenat. Mangolden har mer näringshalt än spenaten som ligger på femte plats enligt CDC.

8 andra topplistade grönsaker

Dessa åtta grönsaker är inte bara utvalda av CDC för deras näringshalt, de är också populära i det svenska köket.

  • Persilja kan användas som krydd-och medicinalväxt samt som grönsak och rotfrukt. Den används lika bra fryst, torkad och färsk.
  • Romansallad är grön eller rödaktig i färgen och används oftast i Caesarsallad.
  • Gräslök Stråna används flitigt till fiskrätter, i sallader och soppor och som tillbehör till sill, potatis och gräddfil till midsommar.

Gräslöken växter med vackra violetta blombollar. Bildkälla: Trädgårdsväxter

  • Grönkål är en utmärkt grönsak då den kan göras till nyttiga snacks med lite olja och salt inne i ugnen på hög värme i några minuter. På grönkål görs även den Halländsk långkål som är perfekt på julbordet.
  • Pumpa är inte bara god i soppa men är även bra för hyn och matsmältningen.
  • Tomater är perfekt i matlagning då den är lika god rå i salladen som tillagad i en gryta eller stekt till omelett. Tomater sägs skydda ögonen mot åldersrelaterade sjukdomar.
  • Jordgubbe. Jordgubbar är fulla av nyttiga antioxidanter och stärker immunförsvaret och sänker kolesterolvärdet.
  • Rädisa. Rädisan hjälper matsmältningen, tar bort slem och rensar bihålorna. De är även rika på zink och C-vitamin och stärker därmed immunförsvaret. Inte bara gott i salladen alltså, utan även väldigt nyttig!

När man väljer grönsaker att köpa är det bra att ha koll på vilka som är i säsong så att man får de godaste grönsakerna med minst miljöpåverkan. Välj de grönsaker som är i säsong i Sverige eller närliggande länder. För att ta reda på vilka grönsaker som är i säsong nu kan du kolla in Naturskyddsföreningen.

Flera nyttiga alternativ i matlagningen.

För att lyckas att tillaga de näringshaltiga grönsakerna kan du kolla in hur du lyckas med en växtbaserad kost där du får användbara tips och råd som ser till att man lyckas få ut allt man kan från sin växtbaserade kost.